Terveellinen ruokavalio auttaa treenaamisessa

Moni kuntoilija huolehtii tarkoin ruokavaliostaan ja tämä onkin järkevää, sillä se on suuri ja merkittävä osa oikeanlaisten treenitulosten saavuttamisessa. Kuntoilijan ja urheilijan ruokavalio riippuu hyvin paljon siitä, mitkä ovat hänen treenitavoitteensa. Usein tärkeintä on monipuolisuus, mutta voi olla olennaista myös panostaa jonkin tietyn ruoka-aineen pitoisuuteen omassa ruokavaliossa.

Energian saanti tärkeintä

Ruoka tarjoaa ennen kaikkea polttoainetta, jonka avulla jaksamme paremmin paitsi salilla, myös arjessa. Tarvitsemme energiaa hoitaaksemme kotityöt, kävelläksemme töihin tai kauppaan, ja ylipäätään selvitäksemme kaikista päivittäisistä toimistamme. Jos olonsa tuntee jatkuvasti väsyneeksi, kannattaakin tarkistaa onko oma ruokavalio kunnossa.

Syömällä terveellisesti varmistaa riittävän energian saannin, joka auttaa jaksamaan myös vapaa-ajalla, oli kyse sitten puutarhatöistä tai uusien taitojen opettelusta, kuten pelaaminen 21.com kasinolla monipuolisten pelien parissa. Riittävän energian avulla jaksamme myös keskittyä paremmin ja aivomme ovat riittävän vastaanottavaisessa tilassa.

Elimistö tarvitsee myös energiaa pitääkseen yllä peruselintoimintojaan. Sinänsä elintoimintojen kannalta ei ole väliä, missä muodossa energia saadaan, sillä elimistössä tapahtuu prosessointi, jossa eri ruoka-aineista tehdään yksinkertaisia sokereita. Tässä mielessä vain kalorit ovatkin siis merkityksellisiä.

Monipuolisuus kunniaan

Kokonaisuuden kannalta ei ole kuitenkaan lainkaan yhdentekevää, mistä ihminen kalorinsa saa. Hätätilanteessa mikä tahansa on hyvä energianlähde, mutta arjessa on tärkeä syödä monipuolisesti saadakseen mahdollisimman paljon eri ravintoaineita, jotka auttavat pysymään terveenä ja mahdollistavat optimaaliset tulokset myös treenaamisessa.

Ruoka-aineet jaotellaan usein rasvoihin, proteiineihin ja hiilihydraatteihin. Näiden on oltava tasapainossa, jotta ihminen voisi hyvin ja näiden kokonaisuudesta tulee riittävä kalorimäärä, jonka nautimme päivittäin. Monet ahkerasti treenaavat nauttivat runsaasti proteiinia auttaakseen lihasten kasvua. Tämä ei saa kuitenkaan olla este sille, että päivittäin ravintoaineiden tarve ei täyttyisi.

Ihminen tarvitsee muun muassa vitamiineja, joita on runsaasti kasvikunnan tuotteissa, kuten hedelmissä ja marjoissa. Lisäksi pehmeät, tyydyttämättömät rasvat ovat hyväksi terveydelle, auttavat alentamaan kolesterolia ja alentavat verenpainetta oikein käytettynä. Jokaisen kannattaakin pohtia omaa ravinnon tarvettaan ja tarvittaessa muuttaa tottumuksiaan. Apua voi saada ravitsemusterapeutilta, mutta myös ammattilaisten pitämistä blogeista, jotka koskevat treenaamisen ja ruokavalion yhteyttä.