Terveellinen fitness-ruokavalio auttaa jaksamaan

Syö terveellisesti – voi hyvin

Ravinnon merkitys ruokavaliossa on erittäin tärkeä. Terveellinen, monipuolinen sekä suoja- että energiaravintoaineita sisältävä ruokavalio tarjoaa monia hyötyjä. Käytännössä oikein koostettu ruokavalio auttaa aineenvaihduntaa toimimaan säännöllisesti, tukee elimistön rasvanpolttoa ja estää näläntunteen kehittymistä.

Tehokas rasvanpoltto

Oikein koostetun ravinnon merkitys elimistön rasvanpoltossa on erittäin huomattava. Käytännössä noin 80 % rasvanpoltosta liikunnan ohella on ruokavalion tulosta. Ravinto on kokonaisuus, jossa laatu, määrä ja ateriarytmi vaikuttavat yhdessä. Ateriavälin ollessa noin 3–4 tuntia, verensokeri pysyy tasaisena ja elimistö riittävän kylläisenä.

Juominen aterioiden välillä on erittäin tärkeää. Veden juonti estää nestehukkaa, laittaa aineenvaihdunnan toimimaan ja puhdistaa näin elimistöä. Jokaisen liikunnanharrastajan, ja erityisesti fittnesurheilijan kannattaa syödä riittävästi. Ruokavaliosta pitää tulla sekä proteiinia, rasvaa että hyviä hiilihydraatteja. Lisäravinteita, kuten vitamiineja, hiven- ja kivennäisaineita voi ruokavalion ohella käyttää tarpeen mukaan.

Terveellinen aamupala on erittäin tärkeä

Monipuolinen ja kaikkia energiaravintoaineita sisältävä aamiainen antaa energiaa ja estää energiavajeen syntymistä päivän aikana. Riittävä proteiinin saanti ylläpitää kylläisyyden tunnetta ja auttaa jaksamaan. Hiilihydraateista kannattaa suosia marjoja sekä täysjyväviljaa. Tuorekurkun tai paprikanviipaleet täysjyvä- tai kauraleivän päällä tuovat raikkautta aamiaiselle. Pähkinät ja siemenet aamupalalla sisältävät sekä vitamiineja, kivennäisaineita että luonnollista rasvaa.

Älä nauti aamiaisella aamupalaa, joka sisältää vain hiilihydraatteja, sillä elimistö tarvitsee proteiinia ja hyvää rasvaa estääkseen turhaa nälän syntymistä. Aamupala kannattaa aina nauttia, sillä se antaa energiaa tulevaan päivään ja auttaa välttämään turhaa napostelua.

Lounaalla on iso merkitys

Lounas vaikuttaa vireystilaan negatiivisesti tai positiivisesti koostumuksesta riippuen. Iltapäivisin vireystila laskee, joten terveellinen, mutta täyttävä lounas auttaa jaksamaan. Aktiivisesti kuntoileva syö oman treeniohjelman mukaan, jossa on huomioitu tarkkaan tärkeiden energiaravintoaineiden merkitys.

Nauti vihanneksia ja juureksia monipuolisesti. Salaateissa loraus hyvää kasviöljyä, kuten oliiviöljyä antaa sopivasti energiaa. Liian kevyt ateria ei täytä, joten vältä niitä. Elimistön ollessa kylläinen, ei tee mieli ahmia ja ruokailuvälit pysyvät sopivan pituisina.

Kevyt, mutta oikein koostettu päivällinen

Päivällisellä, aktiivisesti liikkuva henkilö syö muun muassa kalaa, kanaa ja vihanneksia. Munakas tai yksi keitetty muna tuovat tullessaan energiaa ja runsaasti tärkeitä ravintoaineita.

Kevyt iltapala

Iltapala voi olla teetä, hedelmä tai vaikkapa jogurttia marjojen kera.