Palautuminen on treenaamisessa tärkeää

Moni harjoittelee hyvin intensiivisesti ja saakin tällä tavoin tuloksia varsinkin lyhyellä aikavälillä. On kuitenkin tärkeää muistaa myös levätä ja antaa omalle keholleen aikaa palautua. Mitä intensiivisempää harjoittelu on, sitä enemmän lihakset tarvitsevat aikaa palautua. Kannattaakin siis pitää mielessä, että tavoitteellinen harjoittelu on muutakin kuin jatkuvia toistoja. Siihen kuuluu myös lepoa, oikeanlaista ravintoa ja sopiva määrä unta.

Miksi palautuminen on tärkeää?

Palautumisen merkitys on alettu ymmärtää erityisesti viime vuosikymmeninä, kun urheilijoiden kehoa ja fysiologiaa on tutkittu hieman enemmän. Erityisesti rankassa treenissä lihaksiin tulee pieniä mikrovaurioita, joita korjatessaan lihas myös vahvistuu ja suorituskyky paranee. Näiden vaurioiden korjaamiseksi lihas tarvitsee kuitenkin välillä lepoa ja palautumisaikaa, jonka vuoksi eri päivinä onkin hyvä harjoitella eri lihasalueita ja toisinaan levätä myös kokonaan ilman treeniä.

Tekemistä lepopäiville

Lepopäivät saattavat tottuneelle treenaajalle tuntua alkuun jopa ahdistavilta, mutta tekemistä on melko helppoa keksiä. Esimerkiksi mobiilipelaaminen 21-casino.fi-sivustolla onnistuu missä ja milloin vain, ja se on myös hyvää vastapainoa rehkimiselle. Asetu siis mukavasti, ota esiin puhelin tai tabletti ja uppoudu tunniksi tai pariksi kasinopelien maailmaan, Hyvällä tuurilla on mahdollista myös tienata rahaa, esimerkiksi uusia treenivarusteita varten.

Lepopäivät voi hyvin ajoittaa esimerkiksi sadepäiville ja treeniä voi suunnitella sääennusteiden mukaan, kun sää ei houkuttele lähtemään lenkille tai ulos ollenkaan. Sadepäivät ovat erinomainen vaihtoehto esimerkiksi elokuvien katsomiselle tai siivoamiselle. Kannattaa katsoa jokin elokuva, jonka katsomista on lykännyt pitkään tai tarttua johonkin vanhaan klassikkokirjaan. Kasinopelitaitojaankin voi hioa kirjojen kautta ja sen avulla pärjätä hieman paremmin 21 Casinon peleissä.

Perussääntönä onkin, että vähintään yksi päivä viikosta tulisi olla kokonaan lepopäivä, jolloin liikunnasta on tauko ja liikkuminen on korkeintaan kävelyä ja arkiliikuntaa. Näin keho ehtii laskea omia stressitasojaan ja palautua kunnolla. Lepopäiviä voi olla enemmänkin tai vähintäänkin harjoittelun intensiteettiä kannattaa vähentää erityisesti silloin, jos yöunet ovat olleet vähäiset tai elämä on muutoin stressaavassa vaiheessa. Tällöin elimistön stressitasot ovat korkealla ja stressi voi haitata palautumista ja siten myös heikentää treenin tuloksia.