Miten välttää ylikuntoa?

Ylikunto on terminä tietyllä tapaa ristiriitainen, sillä myös aivan tavalliset liikkujat voivat siitä kärsiä. Ylikunto eli ylirasitustila syntyykin aina suhteessa liikkujan omaan kuntoon, mutta eniten siitä kärsivät säännölliset liikkujat.

Mitä ylikunto tarkoittaa?

Ylikunto tarkoittaa sellaista tilaa, jossa elimistö on joutunut niin kovan rasituksen kohteeksi, että se ei enää ehdi toipua siitä. Ylikunnon määritteleminen on usein kuitenkin hyvin haastavaa ja se voi ilmetä eri ihmisillä eri tavoin. Pääasiassa ylikuntoa kannattaa kuitenkin epäillä silloin, jos:

1. Huomaat, että suorituskykysi on laskenut, vaikka olisit levännyt.

2. Tätä suorituskyvyn laskua on edeltänyt kova fyysinen harjoittelu.

Mistä ylikunnon tunnistaa?

Kuten edellä jo mainittiin, ylikuntoa on haastavaa määritellä, koska sen ilmenemismuotoja on niin monia. Yleisesti ottaen normaali liikkuminen ei johda ylikuntoon, ellei kyseessä ole sitten ennen hyvin vähän liikuntaa tai ei ollenkaan liikuntaa harrastanut ihminen, joka aloittaa treenaamisen liian lujaa ja liian nopeasti.

Yleensä ylikunto on usean eri tekijän summa. Treenaaja voi esimerkiksi käydä samaan aikaan läpi vaikeaa elämäntilannetta, työpaineita tai ahdistuneisuutta, joka kuormittaa kehoa myös levossa. Yleisesti ottaen pelkkä suorituskyvyn laskeminen tai väsymys ei kuitenkaan liity suoraan ylikuntoon, jos taustalla ei ole kovan fyysisen liikunnan harrastamista. Esimerkiksi työuupumus tai masennus on helppo sekoittaa ylikuntoon ja tästä syystä on tärkeää tutkia, löytyykö taustalta liian kovaa treenaamista vai johtuuko suorituskyvyn laskeminen jostain muusta.

Näin ehkäiset ylikuntoa

Ihmisen keho on yllättävän fiksu. Tässä mielessä keho osaakin aina kertoa, jos jokin on vialla. Ongelmana on yleensä se, ettei sitä osata kuunnella. Riittävä lepo ja oman energiatarpeen saannin täyttäminen on kovassa treenissä tärkeää. Lisäksi on syytä selvittää, saako elimistö riittävästi vitamiineja ja mineraaleja. Esimerkiksi raudan puute voi laskea suorituskykyä ja D-vitamiinin puute taas hidastaa lihasten palautumista.

Lisäksi on tärkeää, että liikuntalajeja pyritään vaihtelemaan mahdollisuuksien mukaan. Kovan kuntosalitreenin jälkeen reipas ja rento kävely- tai hölkkälenkki luonnossa voi tuoda treeniin täysin uutta puhtia. Samalla mieltä rauhoittavat lajit, kuten jooga ja pilates, voivat ehkäistä tehokkaasti ylikunnon syntyä. Kaikkein tärkeintä onkin oppia kuuntelemaan omaa kehoa ja pysähtyä, kun se sitä pyytää.