Painonhallinnassa ja yleisesti kunnon ylläpitämisessä on kaksi tärkeää osa-aluetta, joista toinen on liikunnan harrastaminen ja toinen on ruokavalio. Ilman kunnollista ruokavaliota on vaikea esimerkiksi pudottaa painoa ja vaikka huonollakin syömisellä on mahdollista pysyä hoikkana, voi huono ruokavalio vaikuttaa terveyteen negatiivisella tavalla.

Hyvä ruokavalio ja syöminen treenaamisen jälkeen on siis erittäin tärkeä asia, johon kaikkien tulisi kiinnittää huomiota. Kunnon hikitreenin jälkeen onkin mahtava syödä kunnollinen ja terveellinen ateria ja rentoutua samalla vaikka kirjaa lukien tai Nitrocasinon pelien parissa onneaan koittaen.

Parhaat treenin jälkeiset ateriat

Treenin jälkeinen ruoka riippuu pitkälti siitä, minkälaisen treenin olet tehnyt.

Jos harrastit tunnin kovasykkeistä treeniä, joka kuluttaa paljon kaloreita, on parasta syödä myös runsas ateria. Mikäli treeni oli rauhallinen ja vähemmän kaloreita kuluttava, et tarvitse treenin jälkeen suurta proteiinipitoista ateriaa.

Kaikissa aterioissa olisi hyvä ottaa aina huomioon perinteinen lautasmalli, eli syödä mahdollisimman monipuolisesti. Moni kuitenkin noudattaa jotakin erityistä ruokavaliota, kuten vegaanista tai esimerkiksi vähähiilihydraattista, joten nämä otetaan toki myös huomioon oman aterian rakentamisessa.

Muutama nyrkkisääntö on hyvä kuitenkin aina muistaa, kun syöt treenin jälkeen. Niistä ensimmäinen on proteiini. Oli kyse minkälaisesta treenistä vain, proteiinia on hyvä syödä aina treenin jälkeen. Tämä voi olla esimerkiksi kalaa, kanaa tai lihaa, mutta suosittelemme pysyttelemään mahdollisimman vähärasvaisessa proteiinin lähteessä. Mikäli et syö lihaa tai kalaa, tai tahdot vain vaihdella proteiinin lähdettä, voi lihan tilalla syödä esimerkiksi erilaisia papuja tai linssejä.

Toinen hyvä nyrkkisääntö syömisen suhteen on muistaa vihannekset ja hiilihydraatit. Vihanneksia on aina hyvä syödä mahdollisimman paljon, sillä ne ovat terveellisiä, mutta eivät aiheuta painon nousua yhtä herkästi kuin muut ruoka-aineet. Erilaiset salaatit tai vaikka kasviswokit ovat siis oikein sopivaa ruokaa treenin jälkeen. Hedelmiä on myös mahdollista syödä, mutta niiden kanssa tulee muistaa kuitenkin kohtuus, sillä hedelmät sisältävät paljon sokeria ja liikakulutuksella ne aiheuttavat myös painon nousua. Erityisesti rankan treenin jälkeen on kuitenkin hyvä muistaa myös hiilihydraatit, eli voit huoletta lisätä ateriaan hieman pastaa tai riisiä.

Treenin jälkeiset ateriat ovat hyvin paljon samanlaiset kuin muutkin ateriat, mutta niissä tulee ehdottomasti ottaa huomioon suurempi proteiinin tarve.