Blogien ja fitnesslehtien tarjoamat kunto-ohjelmat

Blogeja ja fitnesslehtiä seurataan usein siksi, että niiden kautta haetaan motivaatiota, pyritään saamaan parempaa tietoa omasta kiinnostuksen kohteesta ja mahdollisesti halutaan vinkkejä omaan harrastukseen liittyen. Erilaiset blogien ja lehtien tarjoamat kunto-ohjelmat ovatkin hyvä lähtökohta niille, jotka eivät halua tai pysty treenaamaan personal trainerin kanssa.

Bikinikroppa vai hyvä kunto ja toiminnallinen keho?

Moni taho kuitenkin mainostaan kunto-ohjelmiaan ”näin saat bikinikropan kesäksi vain kahdessa viikossa” tyyppisillä lauseilla, jotka valitettavasti levittävät usein melko valheellista informaatiota. Treeniohjelmat itsessään voivat olla melko toimiviakin, mutta harva onnistuu pelkän kahden viikon intensiivisellä treenillä saavuttamaan toivomaansa bikinikroppaa, ellei lähtötaso ole jo hyvä. Lisäksi monet treeniohjelmat unohtavat täysin ravinnon osuuden, joka itse asiassa muodostaa suurimman osan treenin tuloksista.

Olisikin hyvä, jos blogien ja fitnesslehtien kunto-ohjelmat keskittyisivät enemmän kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, kuten toiminnalliseen kehoon. Kahdessa viikossa on toki mahdollista vahvistaa esimerkiksi omaa keskivartaloaan, mutta treeniä on myös jatkettava, mikäli haluaa tulosten olevan pysyviä. Lisäksi harva jaksaa noudattaa erityisen intensiivistä treeniohjelmaa kovin pitkään. Sen sijaan treeni olisi hyvä integroida ainakin osittain osaksi arjen liikuntaa.

Nykytrendeissä suunta on onneksi jo muuttunut parempaan ja monet blogit ja fitnesslehdet keskittyvätkin siihen, että treeniohjelmat auttaisivat saavuttamaan pysyviä tuloksia ja ovat vähemmän ulkonäkökeskeisiä. Lisäksi treeniohjelmat ovat pidempikestoisia, jotka todennäköisemmin auttavat pysyviin tuloksiin, sillä niiden avulla liikunnasta tulee tapa, eikä vain parin viikon puristus, jonka jälkeen palataan takaisin vanhaan.

Apua motivaatioon blogeista

Monet urheiluun ja treenaamiseen keskittyneet blogit tarjoavat erilaisia kunto-ohjelmia, mutta myös vertaistukea, ja treeniyhteisöstä voikin hakea motivaatiota omaan treeniinsä. Blogien kommenttipalstat toimivat hyvänä keskustelualustana sille, kuinka treeni sujuu ja minkälaisia asioita on kokenut ongelmalliseksi. Blogin pitäjä voi myös antaa vinkkejä siihen, kuinka jokin liike kannattaa oikeaoppisesti tehdä, tai mitä muutoksia omaan ruokavalioon voi tehdä, jos ei koe jaksavansa treeniohjelmaan kuuluvalla kalorimäärällä, tai se tuntuu liian paljolta.

Sosiaalinen media tarjoaa todella suuren yhteisön treenaajille, ja mikäli sitä osaa hyödyntää oikein, voivat blogien kautta saadut ohjeet ja neuvot olla personal trainerin vertaisia. Blogien ja fitnesslehtien kunto-ohjelmat ovatkin oikein toteutettuina hyvä apu treenaamiseen.